Technische Commissie

Buurtsportcoach MHCBeuningen

Nieuws afbeelding 27-2-2015

Wat is en doet de buurtsportcoach
Zoals u in de Gelderlander van zaterdag  22 februari heeft kunnen lezen is het buurtsportcoach (BSC) project in de Gemeente Beuningen een groot succes. Er is zelfs een uitbreiding  op komst. Om u inzicht te geven over de werkzaam heden van de buurtsportcoach geef ik hieronder weer wat er o.a. afgelopen jaar gepasseerd is.

Begin 2014 is MHCB gestart met deelneming aan het BSC project van de gemeente Beuningen. Dit is een gesubsidieerde regeling van het ministerie van VWS. Arnoud Prenger is aangesteld als buurtsportcoach om de doelen voor MHCBeuningen te realiseren.

Enkele van de doelen zijn:

·        Bevorderen en uitdragen van sportdeelname  door inwoners Beuningen

·        Aanbieden van hockey binnen scholen

·        Verzorgen van kennis overdracht  en stimuleren hiervan binnen MHCB

·        Coördineren activiteiten buitenschools en in vakantieperioden

·        Uitdragen en mede verder ontwikkelen van beleid binnen MHCB

·        Zoeken naar samenwerking met andere partijen zoals bv. CIOS

Verschillende van deze doelen hebben inmiddels vorm gekregen. Vier keer per jaar wordt Go For Sports and Play in samen werking met Go For Kids en de Hazenkamp georganiseerd. Dit is inmiddels een groot succes.

Hockey op school

In januari 2014 is het project "Hockey op school" gestart.  Vijf basisscholen uit de gemeente Beuningen doen hieraan mee:

·        Wegwijzer (Winssen)

·        Kameleon (Beuningen)

·        Fontein (Beuningen)

·        De Hoeven (Beuningen)

·        De Reuzepas (Ewijk)

De buurtsportcoach neemt de gymlessen over van de docent en verzorgt een les die past bij de leeftijd. De les is gerelateerd aan hockey. Op deze wijze brengen we kinderen in contact met hockey, die anders nooit met onze sport in aanraking zouden komen. Ook voor de docenten is het een leermoment  mede omdat de nieuwste lesvormen worden gebruikt.

Op de scholen de Fontein en de Kameleon zijn inmiddels de lessen afgerond. In totaal hebben al 248 kinderen hun hockeydiploma uitgereikt gekregen. De reacties op deze lessen zijn zeer positief van zowel de leerlingen als van de leraren.

CIOS studenten bij training Jongste Jeugd

Tijdens de woensdagmiddagtrainingen van de Jongste Jeugd maken we gebruik van CIOS studenten. Onlangs is er weer een nieuw groep van negen studenten gestart waaronder verschillende hockeyers. Er is zelfs een student die uitkomt voor het Nederlandse jeugdteam! De studenten worden tijdens deze trainingen begeleid  door Liselore, Martin en Arnoud.

Op deze manier wil MHCBeuningen studenten de mogelijkheid bieden om hun praktijklessen in een in een reële situatie te laten plaatsvinden.  Door het goed monitoren en het actualiseren van deze trainingen is de kwaliteit van de woensdagmiddagtrainingen aanzienlijk gegroeid.

Thema-avonden en voorlichtingsavonden

In de afgelopen periode heeft de buurtsportcoach verschillende thema-avonden en voorlichtingsavonden verzorgd. Helaas worden deze avonden nog steeds niet optimaal bezocht. Wel zijn er steeds positieve reacties, zien en horen we dat trainers en coaches veel  handvatten hebben gekregen waar ze verder mee kunnen.

Er zijn inmiddels verschillende samenwerkingen gerealiseerd zoals:

·        Go For Sports and Play: samen werking met MHCB, Go For Kids en de Hazenkamp.

·        Nationale Sport week : samenwerking met  MHCB en st Perspectief

·        Preventie: MHCB, de Hofstede en GGD

·        Binnen school: MHCB Hazenkamp en de Basisscholen

·        Leervereniging: MHCB en Het CIOS Arnhem

·        Platform: verenigingen gemeente Beuningen: MHCB initiatief

·        Sjors Sportief: MHCB en Perspectief
Hiervoor hebben in twee dagen tijd 1178 kinderen zich ingeschreven voor een workshop. Daarvan hebben 28 kinderen zich opgegeven voor een workshop bij MHCBeuningen.

Er zijn nog verschillende samenwerkingen in ontwikkeling.  Ik houd u op de hoogte van de ontwikkelingen in de toekomst.

Arnoud Prenger

Buurtsportcoach MHCBeuningen