Jongste Jeugd

Inschrijven KNHB Coachcursus voor F, E en D8 coaches

Nieuws afbeelding 1-9-2008

Ben/word jij coach van een F, E of D8 team en heb je niet eerder de KNHB coachcursus FED gevolgd? Grijp dan nú je kans en schrijf je in! De cursus is niet alleen superleerzaam maar ook nog eens gezellig! Naast theorie doe je ook praktijkervaring op. Sportieve kleding aan en stick mee! De cursus wordt - via de KNHB - gegeven door mevrouw Niny Parmet; zij verzorgt deze cursus al járen voor onze club!
De data voor 2008 zijn: dinsdag 9, 16, 23 en 30 september. Bij slecht weer hebben we dinsdag 7 oktober als reservedag. De avond start om 19.30 exact en eindigt rond 22.30 uur. Er kunnen zo'n18 cursisten inschrijven. Het inschrijfformulier zit in de bijlage en moet worden verstuurd naar MHCB (voor adres zie onderaan het formulier). Het heeft alleen zin om in te schrijven als je minimaal 3 van de 4 avonden aanwezig kunt zijn én je in het seizoen 2008-2009 gaat coachen. Deze cursus is een populairecursus en wordt voor de MHCB'ers vergoed door de club, vandaar dat we een beetje streng moeten zijn.

Jongste Jeugd - Coachen F, E, D jeugd

Als coach lever je een bijdrage aan de sportieve opvoeding van kinderen. Je gaat ze begeleiden in het hockeyspel, maar ook de sociale vaardigheden daarom heen. Zoals het bedanken van een scheidsrechter, sportiviteit tijdens en na de wedstrijd, en het opruimen van de velden. De taken van een coach lopen dus erg uiteen. Je moet over organisatorische, technisch/ tactische en begeleidingskwaliteiten beschikken. Door de jonge jeugd in hun eigen taal te benaderen krijg je een sterke band met elkaar. Ze respecteren jou als coach en luisteren aandachtig naar de voorbespreking, aanwijzingen in het veld en de nabespreking.
Het belangrijkste doel van het coachen op dit niveau is het hockeyen voor de kinderen leuk, stimulerend, interessant en leerzaam te maken.
De module coachen stoomt je klaar voor een goede begeleiding van F-, E- en D-jeugdtallen.

Voor wie is de module?

• Spelers uit A- en B-teams
  • Begeleiders en spelleiders
  • Trainers en coaches
  • Leden van jeugdcommissies
  • Ouders met (enige) hockeyervaring

Het Doel
De doelstelling van deze module is de cursist voor te bereiden op het coachen van F-, E- en D-teams. Aan het eind van de module heb je voldoende:

• Kennis over het Mini-Hockey Plan Nederland
  • Kennis omtrent de vormen van samenwerking die er bestaan tussen de trainer, de coach en spelleiders
  • Kennis over de organisatie op en rondom het veld
  • Inzicht in het begeleiden van hockeygebonden en niet-hockeygebonden activiteiten

Ook het begeleiden in de praktijk staat tijdens de module centraal.
De onderwerpen hebben betrekking op:

• De kenmerken van de jeugd
  • De begeleiding rondom de wedstrijden
  • De organisatie van het jeugdhockey

De Inhoud
In de module wordt aandacht besteed aan de volgende zaken:

• Hoe leer je de kinderen de beginselen van de tactiek
  • Wat zeg je tegen kinderen voor, tijdens en na de wedstrijd
  • Waar krijg je als coach binnen de vereniging allemaal mee te maken

De oorzaken en preventie van sportblessures

Certificaat/ Diploma

• Bij 80% aanwezigheid ontvang je na afloop van de module een certificaat

Cursusliteratuur

• De cursusliteratuur wordt tijden de 1e bijeenkomst door de docent uitgereikt. De cursus bestaat deels uit praktijk, neem dus kleding, stick (als je die hebt, anders kun je er een lenen), schoeisel en schrijfmateriaal mee.

Verhinderd

• Bij verhindering op een bepaalde cursusavond die je de cursusleider tijdig hiervan op de hoogte te stellen.

Clubhuis van MHCBeuningen, aanvang 19.30 uur.

Bijlage