Lijdend voorwerp

23-10-2007

Sommige situaties die zich binnen een club als die van ons voordoen vragen om een uitleg. Enerzijds om aan te geven dat het lid of de leden die er bij betrokken zijn, slechts lijdend voorwerp van een samenloop van omstandigheden zijn. Anderzijds ook om duidelijkheid te verschaffen omtrent hetgeen er is voorgevallen.

Zo is er eind vorig seizoen dispensatie gevraagd voor Ursula Bouten. Dispensatie om nog een jaar langer in de A-jeugd te mogen spelen. Met als uitgangspunt van Ursula en de club dat zij haar sportieve ambities waar kan maken in de meisjes A1. Op dat moment is er onvoldoende duidelijkheid geweest hoe de dispensatie regels van de KNHB luiden. In eerste aanleg lijkt er geen vuiltje aan de lucht en is het uitgangspunt dat dispensatie wordt verleend. De seizoensvoorbereiding start en Ursula neemt een plaats in bij de meisjes A1. Het meisjes A1 team van Beuningen speelt Topklasse.

Ongeveer één week voor de competitiestart ontvangt de club dan de definitieve dispensatielijst. En dan ontstaat er een situatie die niemand binnen de club heeft voorzien en die niemand bij de club, en zeker Ursula niet, heeft gewild. De regels van de KNHB staan namelijk niet toe dat er dispensatie speelsters spelen in de Topklasse. En dat is een regel die het bestuur van de club natuurlijk alleen maar kan volgen. Het feit wordt meegedeeld aan het begeleidend team van meisjes A1 en in de weken die volgen wordt getracht een oplossing te zoeken voor de situatie die is ontstaan. Wat blijft is, dat als Ursula meespeelt in de meisjes A1, we als club de regels van de KNHB overtreden. Uiteindelijk lijdt dat er toe dat het bestuur heeft besloten dat de regel van de bond toegepast moet worden en dat Ursula niet meer in de meisjes A1 mag spelen.

Dat betekent dat haar sportieve doelstellingen voor dit seizoen plotseling niet meer bereikt kunnen worden. Dat is erg zuur. En het is geheel buiten haar schuld om gebeurd. Zij is het lijdend voorwerp. Voeg daarbij nog eens dat de communicatie met Ursula omtrent dit probleem, vanwege allerlei drukke agenda’s, moeizaam verloopt, en dan heb je alle ingrediënten voor een zeer vervelende situatie.

Ursula valt in deze natuurlijk, zie hierboven, niet veel te verwijten. Zij is een goede speelster, gedreven en ambitieus. Zij spant zich ook op andere vlakken in voor de club. Ze traint een aantal teams en de trimhockeyers. Wij vinden het dan ook heel vervelend voor Ursula dat deze situatie is ontstaan. Wij willen haar graag bij de club houden. Het is echter vooral aan Ursula om te beslissen hoe zij verder wil gaan. Als zij meent dat het beter is om haar sportieve ambities ergens anders te gaan realiseren, dan betreuren wij dat zij die beslissing neemt, maar respecteren haar beslissing. Hoe dan ook en waar dan ook, wensen wij haar een mooi vervolg van het seizoen toe. Ook wij hadden gewild dat het anders was gelopen.

Het bestuur, namens hen uw voorzitter

Jos Spierings