header foto header foto header foto header foto

Terug
Heren 1

Verslag Tom Snijdewind (Tanzania)

26-5-2013 Verslag Tanzania eerste week / 14-05-2013

Dag 1 en 2 - De dag dat ik voor bijna 3,5 maand naar Tanzania ga vertrekken. Alle spullen zijn gepakt en ik ben er helemaal klaar voor. Thijs wilde mij nog even zien en kwam om 11.00 langs. Het was erg gezellig omdat we nog een paar dingen hadden besproken over wat er allemaal zou veranderen als ik wegging. Hij bleef tot 12.00 en daarna vertrok ik richting Amsterdam. Toen ikom half 2 aankwam bij mijn vader was hij al druk alle hockeyspullen aan het wegen die ik allemaal had ingezameld. Na 1,5 uur tillen en wegen konden wij iets meer dan 90 kg aan materiaal meenemen! Om 18.00 kwam de bevriende psychiater (Rolf) van mijn vader ons ophalen om naar Schiphol te gaan. Rolf en mijn vader moeten samen een psychiatrisch congres voorbereiden dat in november gaat plaatsvinden. Toen wijop Schiphol aankwamen zag ik mijn moeder, Berry en een vriendin van mijn moeder mij ook nog even gedag wilden zeggen voordat ik zou gaan vertrekken. Toen mijn moeder een foto van mij wilde maken zag ik mijn lieve vriendin, die momenteel zelfs heel druk in haar examens zit, staan. Na een dikke kus en een knuffel kwam ook opeens de vriend van mijn zus tevoorschijn om zeker te weten dat ik ook echt zou gaan. Na 5 minuten iedereen gezien en gesproken te hebben kwam, last but not least, mijn zus ook opeens te voorschijn om mij ook nog een dikke knuffel te geven. Na een half uurtje praten moest ik dan toch echt gaan.

De eerste vlucht ging naar Nairobi. Hier kwamen wij om half 6 Nederlandse tijd aan. Op Nairobi moesten wij zo’n 3 uur wachten voordat we naar de Kilimanjaro konden vliegen. Na meer dan 12 uur reizen kwamen weuiteindelijk aan op onze eindbestemmingKilimanjaro Airport. Hier moesten wij eerst nog een visum kopen en door de douane gaan, geen sinecure kan ik jullie zeggen! Nadat alles was gecontroleerd, gecheckt en nagekeken! konden we onze bagage ophalen. Helaas misten wij 2 koffers omdat het vliegtuig te vol za, (gelukkig konden wij deze een dag later bij de vestiging van Precision Air in Moshi ophalen).

Op het vliegveld zochten we naar een goede taxi die ons kon naar Moshi kon brengen en inclusief alle koffers! We hadden geluk dat we nu 2 koffers misten anders was het echt een Mission Impossible geweest! Dit was ongeveer 45 minuten rijden. Na wat ge-onderhandel konden we met een taxi mee die dacht dat alle spullen van ons wel heel gemakkelijk in zijn kleine autootje paste. Na 20 minuten zaten dan eindelijk alle spullen erin en konden wij vertrekken. Wij zaten ECHT op onze bagage!

Heheh, eindelijk kwamen we dan aan bij Bristol Cottages in Moshi. Nadat we alles spullen hadden uitgeladen en in onze bungalow hadden neergelegd gingen we naar een kennis van Rolf toe die misschien wel iemand wist die een kamer te huur had. Toen wij die mevrouw Camilla hadden gebeld vertelde zij ons dat we direct langs konden komen. Zo gezegd zo gedaan. We gingen naar haar huis toe om te zien of de kamer wat voor mij zou zijn.Het was een mooi huis met 4 kamers. Het beviel mij zeer en ik koos natuurlijk voor de grootste kamer die even duur was als de kleinere.

Camilla zei dat er al 2 kamers bezet waren door 2 Keniaanse meiden die hier ook als vrijwilliger werkte. Deze twee meiden heb ik helaas nog niet gezien. Nadat we alles hadden geregeld gingen wij terug naar de kennissen van Rolf om daar een hapje te eten. Na een heerlijk lang avondmaal gingen wij terug naar het hotel om te gaan slapen.

Dag 3 donderdag

’s ochtends om 08.30 zaten wij al aan het ontbijt om te bespreken wat wij deze dag allemaal gingen doen. We moesten namelijk nog mijn verschillende werkplekken bezoeken en definitief regelen. Ik krijg namelijk 3 verschillende werkplekken. Na al het geregel heeft mijn vader mij een beetje rondgeleid door Moshi. Het viel mij op dat veel mensen op je afstappen om te vragen hoe het met je gaat en of je misschien op een excursie wil en dat zij dat allemaal kunnen regelen voor je. Zodra je hier nee op zei vroegen ze of je anders even langs wilde komen in hun winkel. Hier had ik natuurlijk geen interesse in. Ik was er nog maar net! Als je dit namelijk blijft doen kom je nooit thuis. Na veel geregel zijn we weer terug gegaan naar het hotel om nog even uit te rusten. Om 17.00 hadden wij afgesproken meet een vriend van Rolf om te gaan tennissen bij de Moshi club. De Moshi Club is een vereniging waar je kan golfen, fitnessen, squashen, voetballen en tennissen. Het mooie van deze club is dat je een fantastisch uitzicht hebt op de Kilimanjaro.

Na een goed potje te hebben getennist hebben wij nog een kleine snack (patatjes) genomen met daarbij een heerlijk Kilimanjaro biertje. Hoe goed kan je het hebben, een biertje van de Kilimanjaro met uitzicht op de Kilimanjaro. Living the Good life!

Vanuit de Moshi Club zijn we weer naar ons hotel gegaan om ons even op te frissen om daarna uit eten te gaan. We hebben gewoon een heerlijk klein en gezellig restaurantje gekozen. Na het eten lagen we uiteindelijk toch nog vroeg in bed. We zouden namelijk de volgende dag naar Lushoto gaan, een plaatsje wat op 4 uur rijden van Moshi ligt.

Dag 4 vrijdag

We stonden al om 08.00 op zodat we na het ontbijt direct konden vertrekken en zodoende in de middag aan zouden komen in Lushoto. Na 2 uur rijden werden wij ineens aangehouden door de politie. We reden namelijk 70 waar je 30 mocht. Rolf moest mee naar het politiebusje om daar te onderhandelen. Het kosten 30000 Tanzaniaanse shilling. De agent vroeg wat Rolf wilde geven. Rolf antwoordde hier met 15000 TZS op. Dit vond de agent een prima voorstel, een agent kan namelijk zelfs niets zeggen en laat daarom het initiatief aan degene over die aangehouden wordt. Dit geld steken ze dan in hun eigen zak zodat zij een extra zakcentje hebben. Rolf kwam teruglopen en zij dat hij 15000 TZS moest betalen. Dit is omgerekend €7,50. Voor dit bedrag kan je nog wel eens te hard rijden.

Na een lange rit van 4 uur kwamen we eindelijk aan in Lushoto. Hier gingen wij op zoek naar hotels die geschikt en beschikbaar zijn voor november. Veel hotels lagen echt in de middle of nowhere. Soms moesten we wel 45 min op een onverharde weg bergopwaarts rijden om bij een hotel te komen. Het hotel wat we bezochten lag op de top van een berg waardoor je een heel mooi uitzicht had over de gehele omgeving. Dit is echt genieten! Het enige nadeel was dat het hotel niet echt gezellig was.

Nadat we verschillende hotels hadden bezocht was het al bijna 18.00. Als het hier 18.00 is wordt het al aardig donker. Er wordt geadviseerd om als buitenlander niet in het donker of ’s nachts over straat te lopen. Daarom zijn wij direct naar ons hotel toe gegaan om ons eerst even op te frissen om daarna bij het hotel te gaan eten. Na het eten zijn wij naar onze kamer gegaan om nog een filmpje te kijken en vervolgens te gaan slapen.

Dag 5 zaterdag
De volgende dag wilden we nog twee andere hotels bezoeken die ons geadviseerd waren. Deze twee hotels kwamen alle twee in aanmerking voor het congres in november. Nadat we deze twee hotels hadden bezocht gingen wij weer terug naar Moshi. Helaas moesten wij weer 4 uur terug rijden.

En jawel na 2 uur rijden, en een stukje verder dan de dag daarvoor, stond er weer een agent die ons aanhield. Het was dezelfde agent van gisteren. De twee agenten kwamen lachend naar ons toe lopen en de ene zei:’’ hello dokter, you again’’. Hier moesten wij natuurlijk allemaal zeer om lachen en gelukkig mochten wij nu doorrijden. Waarschijnlijk hebben we de eerste dag gewoon goed betaald zodat we voor de 2de dag genoeg krediet hadden.

Om 16.00 kwamen we aan bij ons hotel in Moshi. We hadden weer met dezelfde man van afgelopen donderdag afgesproken om te gaan tennissen bij de Moshi Club. Hier hebben wij weer heerlijk getennist, gegeten en gedronken.

Na deze drukke dag zijn wij eerst terug gegaan naar het hotel om ons vervolgens op te frissen om daarna weer helemaal fris en uitgerust naar een BBQ- restaurant te gaan. Dit was een soort ‘all inclusive’ restaurant waar een man met verschillende spiezen, van zeker 1 meter lang, naar ons toe kwam lopen om ons de verschillende vleessoorten te laten proeven. Deze avond hebben we, kippen- vleugeltjes, kippenpootjes, biefstuk, lam, worst, kippenmaagjes en varken op. Dit was allemaal erg lekker. Na deze heerlijke maaltijd zijn we terug gegaan naar ons hotel om weer vroeg te gaan slapen.

Dag 6 Zondag
Deze ochtend konden we eindelijk eens heerlijk uitslapen omdat we vandaag niet echt een strakke planning hadden. Wel hadden we afgesproken om 09.00 te gaan ontbijten zodat je ook nog wat aan je dag hebt. We hadden het gebruikelijk ontbijtje: scrambled eggs, bacon, worstjes en toast.

Na dit heerlijke ontbijt had ik afgesproken met de coach van de Moshi hockeyclub. Ik hoorde namelijk dat de coach op zoek was naar goede spullen voor zijn team. Deze coach heb ik een paar sticks, ballen, T-shirtjes en schoenen gegeven zodat zijn team weer wat extra gave spullen had. De coach vroeg ook of ik mee wilde hockeyen met dit team, maar dan ook wel voor de komende 3 maanden. Ook zei hij dat er in juli een groottoernooi zal plaatsvinden. Dit toernooi vind plaats in Tanga,wat 5 tot 6 uur rijden is van Moshi. Verschillende teams vanuit heel Tanzania en Kenia komen hier naar toe.

Na dit leuke gesprek zijn wij met de overige hockeyspullen vertrokken naar het Elisabeth Center. Het Elisabeth Center is een school voor kinderen tot en met groep 8. Hier ga ik de komende weken een sportdag organiseren om deze kinderen kennis te laten maken met het hockeyspel.

Dag 7 Maandag
Dit was de laatste dag dat ik nog dingen kon regelen met mijn vader. Zo moesten wij nog een fiets zien te regelen voor de komende 3 maanden.

Mijn kamer ligt namelijk 4 km van het hotel af waar ik de komende maand ga werken. Dus het is wel handig als ik mijn eigen vervoer heb.

Bij een garagebedrijf heb ik gelukkig een goede tweedehands mountainbike kunnen kopen, en voor maar 100 dollar terwijl een nieuwe fiets hier toch nog snel 300 euro kost.

Vervolgens hebben we nog een stukje in de stad rondgelopen. We wilden namelijk nog een paar gave dingen kopen om mee te nemen naar Nederland. En gezien mijn enorme hoeveelheid bagage die ik nu nog heb kan mijn pa al een deel van mijn aankopen meenemen, hij heeft namelijk bijna geen bagage over. Dit i.v.m. alle hockeyspullen die we meegenomen hadden. Al gauw werden we aangesproken door verkopers die op de straat liepen. We liepen met een verkoper mee omdat hij zei dat hij echt hele mooie spullen te koop had. Na 5 minuten in het winkeltje te hebben gelopen kwamen er al gauw meer verkopers om iets laten zien/verkopen. Na veel ge-onderhandel hebben wij uiteindelijk toch nog een paar leuke spullen kunnen kopen.

Aan het einde van dit drukke ochtendprogramma smaakte de cola en de koffie bij de coffeeshop heerlijk. Nee, niet een coffeeshop die wij in Nederland hebben, maar gewoon een shop om koffie te drinken.

Na de koffie zijn we naar Mauly tours gegaan. Mauly tours is een reisorganisatie die met name safari’s organiseert.De 2de maand van mijn verblijf zal ik hier gaan werken.

Nadat we bij Mauly tours geweest waren zijnwij terug naar het hotel gegaan omdat ik mijn koffers nog moest gaan inpakken. Hierna hebben we op de Moshi club nog een heerlijk potje getennist. Hier hebben mijn vader en ik eindelijk een set gewonnen van Rolf en Chandra. Chandra is een Indiër die onder andere Maasai doeken verkoopt in Moshi. Met Chandra zal ik de komende maanden zelf ook gaan tennissen.

Hierna zijn wij met zijn 4en uit eten geweest en als verrassing om ad hoc, op voorspraak van Chandra, ook om mijn vader zijn 50steverjaardag te vieren. Mijn vader is namelijk 21 Juli jarig, en daarbij kan ik helaas niet aanwezig zijn.

Het was erg gezellig maar vooral ook erg lekker. Chandra had namelijk allemaal Indische gerechten besteld die we echt moesten proeven. Aan het einde van de avond waren al onze buikjes rond.

Na deze gezellige avond ging ik voor het eerst in mijn kamer slapen. Hier zag ik nu ook de twee Keniaanse meiden waarmee ik 3 maanden een huis deel. Ze waren erg aardig en spraken goed engels. Dit maakt het praten natuurlijk veel makkelijker.

De eerste nacht was vooral wennen omdat er een hond bij ons op het terrein loopt die de boel in de gaten houd. Dit is natuurlijk een veilig gevoel, alleen wordt je er af en toe wakker van.

Al met al heb ik goed geslapen!

Dag 8 Dinsdag

De dag dat mijn vader en Rolf weer terug gingen naar Nederland. Vanaf nu af aan zal ik het toch zelf moeten gaan doen.

Deze ochtend had ik met mijn vader afgesproken om 09.00 te ontbijten bij het hotel.Dit was namelijk ons laatste ontbijt samen. Na dit heerlijke en gezellige ontbijt zijn we naar de YMCA geweest. De YMCA is een plek waar veel verkopers een klein winkeltje hebben om hun eigen gemaakte spullen te verkopen. Bij deze winkels zie je vooral veel spullen die van hout zijn gemaakt. Zodoende heb ik daar een ebbenhouten wandelstok gekocht wat afkomstig is van de Maasai.

Mijn vader heeft na veel ge-onderhandel twee mooie antieke beeldjes gekocht!

Na al deze inkopen moesten mijn vader en Rolf vertrekken naar het vliegveld. Zo heb ik afscheid van ze genomen en ben ik daarna naar het hotel gelopen waar mijn fiets stond. Gelukkig kwam gelijk al de ebbenhouten wandelstok van pas. Hier kreeg ik al leuke reacties op toen ik naar het hotel liep.

Bij het hotel aangekomen had ik mijn fiets gepakt om naar mijn kamer toe te gaan. Het was een zware rit omdat ik 4,5 kilometer omhoog moest fietsen. Ik heb al sinds jaren niet meer gefietst dus dit was even wennen voor me. Eenmaal bezweet aangekomen ben ik mijn kamer op gaan ruimen omdat dat nogal een puinhoop was. Ik had namelijk nog niet mijn spullen uitgepakt en natuurlijk moest ik mijn muskietennet ophangen.Na enige tijd had ik mijn kamer netjes gemaakt en heb ik mijn huisgenoot Patience gebeldom te vragen wat we gingen doen met avondeten. Ze vertelde mij dat ze bijna thuis was en dat we het even zouden bespreken. Toen ze thuis kwam hebben we besproken wat we vanavond precies zouden eten. We zouden samen even naar een winkel gaan om wat spullen te kopen voor het avondeten. Nadat we alle spullen hadden gekocht heeft Patience voor me gekookt. Ze had een heerlijke maaltijd gemaakt van peen, paprika tomaten en rijst.

Tijdens en na het koken hebben wij veel gepraat om elkaar beter te leren kennen. Gelukkig kwamen wij op het onderwerp muziek waar ik natuurlijk gek op ben. Ze vertelde dat ze RnB helemaal geweldig vond. Gelukkig vind ik deze muziekstijl ook erg gaaf! Zodoende hebben we heel de avond naar muziek geluisterd en veel gelachen.

Na een gezellige avond te hebben gehad was het voor mij tijd om te slapen. Morgen begint namelijk mijn eerste dag bij Bristol Cottages.

Dag 9 woensdag

Dit was de dag dat ik voor het eerst ging werken bij Bristol Cottages. Ik had afgesproken met Mehul de zoon van de eigenaar van Bristol Cottages dat ik er 09.00 zal zijn. Mehul regelt de meeste zaken voor zijn vader. Met hem heb ik ook afgesproken wat ik zoal ga doen in het hotel. De dag begon rustig omdat er niet veel te doen was. Mehul vertelde dat het vanaf vrijdag drukker zou zijn omdat er dan een groep van 28 mensen naar het hotel komt. Deze mensen zullen heel het weekend in het hotel blijven. Na zondag zullen deze mensen de Kilimanjaro beklimmen en vrijdag weer terug komen naar het hotel.

Mehul vond het een goed idee als ik de eerste 3 dagen met de housekeeping mee liep zodat ik kon kijken hoe ze het precies deden. Ik heb dit tot half 12 gedaan omdat meer en deels van de kamers schoon waren. Hierna ben ik met Mehul naar een werkplaats gegaan om te kijken hoe ver ze waren met het maken van een pizzaoven. Mehul wilde namelijk een pizzaoven hebben en vond het te duur om het bij een winkel te kopen. Daarom besloot hij om naar een fundi in te huren. Een fundi is gewoon iemand die ergens verstand van heeft zoals een elektricien, automonteur of lasser.

Hierna zijn wij terug gegaan naar het hotel om de boekingen te doen. Mehul krijgt namelijk elke dag ongeveer 20 mailtjes binnen met boekingen of vragen van klanten. Ook heeft Mehul mij alle boekingen, administraties en vergunningen laten zien. Na al deze informatie heeft hij mij zijn 2 hectare grond laten zien waar die al 8 jaar niks mee doet. Hij was namelijk aan het nadenken wat het beste was. Een extra hotel erbij of misschien toch een appartement laten bouwen.

Na al deze informatie te hebben gekregen gingen we bij hem thuis eten. Hij woont namelijk boven het hotel en heeft een Afrikaanse kok in dienst die alleen maar Indische gerechten kookt. Zelf doen ze geen dingen in het huis. Ze hebben namelijk overal fundi’s voor. Het kost hier namelijk niet zo veel geld om fundi’s te hebben.

Na het heerlijke eten zijn we door Moshi gereden omdat we een prijsopgaven moesten weten over een watertank. Mehul en zijn vader gaan namelijk een hotel bouwen in Karatu. Karatu ligt bij een krater genaamd Ngorongoro en is ongeveer 3 uur rijden vanuit Moshi. In deze krater lopen veel wilde dieren en is erg bekent bij toeristen.

Nadat we de prijsopgaven hadden gevraagd bij de Ena grootste belasting betaler van Afrika zijn we terug gegaan naar het hotel. Mijn werkdag zat er namelijk al op. Ik pakte snel mijn fiets om weer 4,5 km de berg op te fietsen.Eenmaal thuis zijn aangekomen heb ik een heerlijke koude douche genomen. Na deze overheerlijke koude douche ben ik verder gegaan met schrijven van mijn verslag. Na 45 minuten te hebben getypt kwam mijn huisgenoot Patience binnen en vroeg wat we vanavond gingen eten. We kozen voor boterhammen omdat we in de middag al warm hadden gegeten. Na deze overheerlijke maaltijd gingen we naar een presentatie over motorongelukken in Moshi. De rede was omdat er jaarlijks veel motorongelukken gebeuren in Moshi. Dit komt namelijk dat veel motorrijders zonder helm, licht of rijbewijs rijden. Dit wordt namelijk niet gecontroleerd door de politie.Ik vond het zelf een erg leerzame avond. Na deze informationele dag zijn we naar huis gegaan en hebben thuis nog een heerlijk Afrikaans biertje gepakt.

Donderdag: gehockeyd met indiers in moshi. Gewerkt met de housekeeping en daarna zijn we rond gereden en heeft mehl mij de suikerriet velden laten zien. Daar een biertje gepakt en apen gezien

Vrijdag: vrij, gevoetbald met de vriend van mijn huisgenoot. We speelde 11 tegen 11 tegen een school

Zaterdag: gewerkt tot 14.00 en daarna boodschappen gedaan met mijn huisgenoot.