zz_Funkey

Steeds meer verenigingen zetten hun poorten open voor kinderen uit de leeftijdscategorie 4/5-jaar. De KNHB helpt graag om deze kinderen te voorzien van een breed bewegingsaanbod en biedt daarom Funkey voor verenigingen aan. Dit is een lesprogramma voor de nieuwe categorie Junioren G. Deze categorie 4/5-jarigen is toegevoegd aan de reeds bestaande categorieën binnen de hockeysport, naar aanleiding van een statutenwijziging op de ALV van 25 juni jl.

Tijdens de lessen komen de kinderen in aanraking met een variëteit aan grondvormen van bewegen, die aansluiten bij het natuurlijke bewegingsgedrag van 4/5-jarigen. Op die manier leren ze op een leuke en veilige manier omgaan met sportief bewegen. Voor deze leeftijdscategorie wordt overigens nog geen echt hockey aangeboden met echte hockeysticks. Wel maken de kinderen tijdens de lessen gebruik van knotshockeysticks.MHCB heeft twee lesmappen toegestuurd gekregen. In de lesmap staat een uitgebreide lessenreeks met een overzicht van leeftijdsspecifieke kenmerken en aandachtspunten. Dit pakket bestaat uit twee containers die onder andere pylonen, knotsen, knotsballen, plankjes, touwtjes, ringen, stokken en hoepels bevatten.

Het doel van Funkey is hockey toegankelijk maken voor alle groepen in de samenleving. De KNHB draagt de missie uit dat tijdens de Olympische Spelen in 2016 ieder kind in Nederland weet wat hockey is en de mogelijkheid heeft gehad om het eens uit te proberen. Funkey voor verenigingen is ontwikkeld door de KNHB Academie.

Is/wordt jouw kind voor 1 oktober a.s. 5 jaar en heb je interesse in Funkey, laat het dan weten via [email protected]. FUNKEY start na de winterstop.

Inschrijven kan via [email protected].

Ontstaan van FUNKEY binnen MHCBDe Stichting Hockey Beuningen (die ons hockeycomplex en velden beheert) heeft op woensdag 28 december 2011 van het Coöperatiefonds van de Rabobank Rijk van Nijmegen een cheque ontvangen voor € 5.000,- als bijdrage voor de aanleg van het nieuw aan te leggen Funkeyveld. Funkeyhockey is opgezet door de KNHB en bedoeld om 4- en 5-jarige kinderen lekker te laten bewegen en kennis te laten maken met de hockeysport. Tot nu was categorie "F" de jongste categorie in onze club, maar binnenkort wordt dat categorie "G". Binnen de KNHB is dat een officiële categorie geworden (overigens niet te verwarren met G-hockey voor mensen met een handicap) waardoor je nu al op vier-jarige leeftijd lid kunt worden. Het Funkeyveld wordt aangelegd naast het speeltuintje en is bedoeld voor de allerkleinsten. In het voorjaar wordt gestart met de aanleg. De Stichting Hockey Beuningen bedankt de Rabobank voor haar bijdrage.Op zaterdag 14 april 2012 is de 1e FUNKEYtraining van start gegaan. Op zaterdag 12 mei 2012 werd het Funkeyveld officieel geopend door onze kersverse burgemeester, de heer Van Eert. Ook onze wethouder van Sport, de heer Hendriks, was bij de opening aanwezig. Na een kort praatje liet de burgemeester de kinderen tot 10 tellen waarna hij hard op de scheidsrechtersfluit blies: het teken om de ballonnen los te laten! Zo'n 80 ballonnen kozen voor het luchtruim richting Groesbeek.

Praatjes door André van der Sterre van de Stichting Hockey Beuningen en burgemeester Carol van Eert
En daar gaan ze...... Funkey kan van start!

ALV