Zaalhockey

Finaledag Topklasse Beuningen MA1 25-01-2015

Nieuws afbeelding 26-1-2015 Zondag 25 januari moest MHCBeuningen MA1 de finale hockeyen om de 7de plek in de Topklasse. Dit klink niet als een finale, maar deze wedstrijden waren de belangrijkste van het hele zaalseizoen. Het ging om degraderen of in de Topklasse blijven. Het was dus heel belangrijk voor volgend seizoen. In de voorcompetitie waren de meiden 3de geworden. Dat was een hele goede prestatie, maar vorig weekend wilde het niet zo lopen als ze zelf gehoopt hadden. Ondanks dat het een belangrijke dag was, kon je aan MA1 niet merken dat ze erg gespannen waren voor de wedstrijden. Een goede focus en dus een prima uitgangspunt om in de flow te raken. Vanuit MB1 deden Isa Peters en Judith Kuijpers mee. Helaas was Claire Nelissen ziek geworden, zodat het team met 10 spelers naar Arnhem afreisde.

De eerste wedstrijd was om 12:20 in zaal 5, een fijne zaal met minder fijne balken. Upward is een sterk team dus Beuningen wist dat het geen makkelijke wedstrijd zou worden. De Beuningse meiden gingen goed van start. Helaas was het geluk hen niet goed gezind en kwamen ze in de eerste helft op 1-0 achter. In de rust ook met z’n allen de rust gehouden en weer met goede focus de 2de helft begonnen. Ze moesten even goed kijken hoe Upward wisselde van systemen, maar dat werd snel helder en daar konden ze op reageren. Na weer een kansrijke periode kregen de Beuningse meiden toch weer een doelpunt tegen in de 2dehelft. De bal werd wel 3 keer van de lijn gehaald, maar ging er daarna toch in.Met nog 5 minuten te spelen gingen de meiden er vol voor en Judith maakte de 2-1 na een pass van Tess Uljee en een mooie actie. Daarna werd een goed ingeschoten strafcorner van Keri Donkers nog door een lijnstop van de lijn gehaald. En wist de keeper van Upward een goed geschoten strafbal van Keri met de punt van de schoen te redden op het klinken van het eindsignaal.

Met 2-1 uit de eerste wedstrijd te komen is in zaalhockey nog geen ramp. Je kunt veel doelpunten maken en de laatste fase van de wedstrijd was MA1 heel goed op dreef. De 2de wedstrijd zou dus nog spannender worden. Doordat de coach niet de juiste kleedkamer kon vinden, heeft MA1 zelf de nabespreking gedaan. Daar was hij erg trots op! Dat kan niet elk team. Na de voorbespreking van de 2de wedstrijd waren de afspraken en speelwijze duidelijk. Het team zat duidelijk in de flow (dit is trouwens de meest geconcentreerde mentale fase waarin je als hockeyer kunt spelen). Ze waren er klaar voor. Dit zou hun wedstrijd worden!

De tweede wedstrijd tegen Upward ging van start en Beuningen was de baas op het veld. In de eerste paar minuten kregen ze wat strafcorners tegen, maar Baukje Van Iersel pakte alle ballen. Na 10 minuten spelen schoot Isabelle Bol na een mooie aanval de 1-0 erin. Ze stonden nu wat betreft doelpunten met Upward gelijk. Als dit zo zou blijven zouden de meiden strafballen moeten nemen. Het team kreeg hele mooie acties voor elkaar en het was een kansrijke wedstrijd. Upward kreeg ook kansen. Maar door rustig laag te verdedigen rondom en in de cirkel wisten de meiden nog steeds de 1-0 te behouden. Upward ging meer risico’s nemen om de wedstrijd naar zich toe te trekken, maar na een mooie pass van Sophie Blokland wist Keri de 2-0 op het bord te zetten. Nu had Beuningen de stand zo dat ze als winnaars uit de strijd zouden kunnen komen, maar de wedstrijd was nog lang en zeker niet gespeeld. Met nog 4 minuten op de klok gingen de meiden vol in de aanval. Upward kreeg de bal niet weg uit de cirkel, omdat Beuningen veel druk zette. Britt Xhofleer wist Sabine Sleijffers vrij voor het doel te vinden en Sabine schoot de 3-0 in het doel. Met nog 1 minuut te spelen Kreeg Tess nog eengele kaart. Het werd dus nog even spannend, maar MA1 wist de 3-0 te behouden. Ze hebben de 7de plaats dik verdient! En daardoor blijft MA1 volgend zaalhockeyseizoen in de Topklasse spelen. Isa en Judith, heel erg bedankt!

Een hele mooie teamprestatie waarop het begeleidingsteam erg trots is! Een hele mooie afsluiting van het zaalseizoen. Nu gaat het team zich weer focussen op het veld. Daar zijn ze als nummer 1 de winterstop ingegaan. De meiden gaan er heel hard voor werken om dat te blijven. Iedereen is uitgenodigd om op de zaterdagen om 14:15 op Beuningen te komen kijken naar de wedstrijden van MA1.