Hemelvaart Waterweekend!

Familietoernooi 2009 - inschrijven tot 6 mei

Nieuws afbeelding 29-4-2009

Op zondag 24 mei, in het weekend van Hemelvaart, wordt het traditionele “MHCB -Familietoernooi” georganiseerd. Het is van oudsher een gezelligheidsevenement voor jong en oud, waarbij MHCB-leden en sponsors, gecombineerd met familieleden, vrienden en kennissen, meedoen. De dag waarop het familietoernooi gehouden wordt, is tevens de dag dat het hoofdveld voor het laatst gebruikt wordt; de volgende dag zullen de werkzaamheden rond de aanleg van het nieuwe waterveld immers aanvangen! Het familietoernooi staat dit jaar dan ook geheel in het teken van het nieuwe waterveld. Verschillende activiteiten zullen hierop zijn afgestemd.

“Water en strijden” , kunnen prima samengaan. Ook uit het verre verleden zijn daar voorbeelden van te noemen. Geheel in die lijn heeft het bestuur daarom gekozen voor een passend thema: 'WATERLOO'

De Slag bij Waterloo was een veldslagbij Waterloo(toen gelegen in het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden, vandaag in België). Napoleon Bonapartewerd hier in juni 1815definitief verslagen door een combinatie van Britse/Nederlandse, Hannoveraanseen Pruisischelegers, onder leiding van respectievelijk de hertog van Wellingtonen Blücher.

Waterloodag was in het Koninkrijk der Nederlandende vaderlandse feestdag waarop het einde van de Franse bezetting werd herdacht. Op 18 juni 1815werden de legers van Napoleondefinitief verslagen door de geallieerden onder leiding van de Hertog van Wellington. Dit gebeuren werd vanaf 1816 in een aantal landen herdacht. In het jonge koninkrijk van de Nederlanden en België had deze herdenking een nationaal karakter, ook al bestond er geen algemene vrije dag. Gebruikelijk was om vanaf gemeentehuis en kerktoren de driekleuruit te steken. Verder bepaalden regionale gebruiken de feestelijkheden.

Regionale gebruiken: In Nijmegenwerden harddraverijen gehouden,waar het hoogtepunt was de uitreiking van de gouden zweep en het gouden oorijzer. Deze werden beschikbaar gesteld door koning Willem Ien zijn opvolgers. In Beuningen werden familiehockeytoernooien georganiseerd. Waterloodag leefde in de noordelijke Nederlanden niet sterk onder het volk. Maar in het Land van Maas en Waal des te meer! 's Avonds was er vuurwerk in de uiterwaarden. En op Waterloodag 1927 speelde de beiaardier Jacob Vincentop het carillon van de Stevenskerk in Nijmegen Valeriusen andere vaderlandse liederen. Sinds 1946 is 5 meials Bevrijdingsdagin de plaats gekomen van Waterloodag.

Teams die zich inschrijven geven een naam op die goed bij dit thema past. Denk alvast goed na hoe je de teamnaam ook in het veld zichtbaar gaat maken!

Het familietoernooi is vooral een gezelligheidsevenement, waar we samen met supporters, belangstellenden en feestgangers op onze velden en in het clubhuis een feestelijke dag willen beleven. Van 09.00 tot 17.00 uur gaan we hockeyen en andere sportieve activiteiten ondernemen, daarna borrelen en feest vieren. Het geheel zal gecombineerd worden met een goed verzorgde BBQ. Verliezen of winnen is niet belangrijk! De teams kenmerken zich door deelname van een flink aantal jonge kinderen veelal vanaf de leeftijdscategorie “stickies”. De inschrijfkosten aan het toernooi bedragen € 7,50 per deelnemer. Deelnemen aan de BBQ kost € 9,00,- per persoon. (kinderen € 3,00 korting).

Het is van belang dat de deelnemende teams zorg dragen voor een evenwichtige teamsamenstelling. Deelnemen kan vanaf de stickies - leeftijdscategorie. Er wordt op halve velden met 8 tegen 8 gespeeld. In ieder team zijn minimaal 3 spelers/speelsters vertegenwoordigd uit de leeftijdscategorieën stickies, F-jes, E-tjes, D8, D en C. Begin daarom vast na te denken over de samenstelling van jouw, “waterloo-team” want de transfermarkt is nu nog niet gesloten! Afhankelijk van het aantal inschrijvingen zullen de poules verder worden ingedeeld.

Via de clubwebsite (www.mhcbeuningen.nl) kan het inschrijfformulier ingevuld en verstuurd worden. Inschrijven voor het familietoernooi is mogelijk tot en met 30 april a.s. Na deze datum zullen we vaststellen of er voldoende inschrijvingen zijn om het toernooi door te laten gaan. Wij zullen de ingeschreven teams in de tweede week van mei nader informeren.

We rekenen er op dat het familietoernooi weer net als vorig jaar een geweldig succes zal gaan worden. We zien je inschrijving met belangstelling tegemoet !

Met sportieve groet,

MHCBeuningen,